١٤٠١/٠٦/١٣ ٢:٠٩ ب ظ
کد خبر : ٧٣٢٠٩
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر:
سهم "یک" درصدی تولید برق کشور از تجدیدپذیرها
میزان برق تولیدی ما از تجدیدپذیرها تنها یک درصد از کل برق تولیدی کشور است. ما حتی نسبت به همسایه خود یعنی کشور ترکیه که بالای 17 درصد برق از تجدیدپذیرتولید می کند هم عقب هستیم و هنوز این بخش از صنعت برق را نتوانستیم توسعه دهیم.
حمیدرضا صالحی نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران و رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر(ساتکا) با اعلام این مطلب به بازار انرژی،گفت: اهمیت انرژی در دنیا، تولید برق از تجدیدپذیرها است که این موضوع برای کشورما نه تنها یک انتخاب بلکه یک موضوع حیاتی و الزام آورتلقی می شود.
وی ادامه داد: از جمله دلیل اصلی عدم توسعه تجدیدپذیرها در کشور ما، داشتن سوخت فسیلی ارزان است و نگاه مسئولین و تصمیم گیران ما هم تحت الشعاع این تفکر شکل گرفته است. خاطرم هست 15 سال پیش زمانی که موضوع تجدیدپذیرها را دنبال می کردیم از مسئولی شنیدیم که می گفت به چه دلیل باید به سراغ توسعه تجدیدپذیرها برویم در حالیکه سوخت فسیلی فراوان و قابل دسترسی در اختیار داریم که می توانیم از انرژی آن استفاده کنیم.
صالحی در ادامه افزود: همواره سوخت های فسیلی مانعی برای توسعه تجدیدپذیرها بوده اند؛ درحالیکه همین سوخت های فسیلی، آلایندگی متعددی را برای کشور به بار آورده و ما را جزو 10 کشور آلاینده دنیا قرار داده است که اگر اقدامی برای جلوگیری از انتشار آلایندگی به عمل نیاوریم شاید در آینده از نهادهای بین المللی هم هشدارهایی دریافت کنیم.
وی به موقعیت کشورمان در استفاده از انرژی های خورشیدی و بادی اشاره کرد و آن ها را بسیار ایده آل ارزیابی کرد و گفت: موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک ما در استفاده از انرژی تجدیدپذیرها بسیار مناسب است. به طوری که سالانه 300 روز آفتابی در کشورمان به ثبت می رسد که این باید برای انرژی خورشیدی غنیمت شمرده شود. یا در منطقه دریای خزر ما تشعشات خورشیدی بسیار مناسبی برای تولید انرژی خورشیدی وجود دارد که حتی از آلمان هم بهتر است و این برای کشور ما مزیت بزرگی است که مغفول مانده است.
صالحی گفت: در حوزه انرژی های بادی نیز ما مناطق و تونل های بادی در کشور داریم که تاکنون کشف و شناسایی نشده اند و بسیار می توانند ارزشمند باشند. یعنی مانند میادین نفتی که به دنبال توسعه و اکتشاف هستیم این مناطق نیز باید شناسایی و شناسنامه دار شوند.
وی در زمینه ظرفیت سرمایه گذاری انرژی های تجدیدپذیر بیان کرد: اگر بخواهیم میزان ظرفیت فعلی کشور را از تولید برق تجدیدپذیرها بگوییم، ما در حوزه تولید برق از نیروی بادی و خورشیدی نزدیک به 85 تا 90 هزار مگاوات ظرفیت تولید داریم که این میزان نیازمند 70 میلیارد یورو سرمایه گذاری است.
موضوع تجدیدپذیرها در کشور ما بویژه برای مردم و صنایع که مصرف کنندگان بزرگ انرژی برق هستند بسیار کم رنگ است و دولت باید راهکاری برای ورود و تولید بیشتر این نوع انرژی، طراحی کند. البته نگاه دولت سیزدهم برای توسعه تجدیدپذیرها جدی است اما باید دستگاه های قانونگذاری و مجلس سند جامع تجدیدپذیرها را با همکاری پارلمان بخش خصوصی و تشکل ها طراحی و در صحن مجلس تصویب کند. سپس این سند در بودجه های سالانه عددی برای اجرایی شدن آن در نظر گرفته شود و با وام های کم بهره اجازه دهد تولید این انرژی پاک به سقف خانه ها بیاید که به نظر همه این اقدامات فقط و فقط می تواند در سیاستگذاری ها دنبال شود زیرا عدد یک درصدی تولید برق تجدیدپذیرها برای کشور ما عدد شایسته ای نیست.
وی به طرح 4 هزار مگاواتی وزارت نیرو برای تجدیدپذیرها که با مشارکت بخش خصوصی پیگیر می شود اشاره کرد و گفت: اهتمام وزارت نیرو و ساتبا برای اجرایی شدن طرح های تجدیدپذیرها در دولت سیزدهم بیشتر بوده و طرح 4 هزار مگاواتی تجدیدپذیرها با مشارکت بخش خصوصی نیز از آن دسته است. اما این طرح اشکالاتی دارد و مهم ترین آن عدم تضمین ضمانت خرید برق تجدیدپذیرها توسط وزارت نیروست ک هاین مضوع با استقبال کمتری نسبت به مشارکت سرمایه گذاران صورت گرفت.
صالحی ادامه داد: پس از اعلام این طرح، نمایندگان بخش خصوصی برای مشارکت اعلام امادگی کردند اما در مناقصه دیده شد که میزان استقبال و مشارکت این طرح در دوره اول مناقصه از 4 هزار مگاوات فقط 1378 مگاوات بوده و از سوی دیگر 90 درصد از برندگان مناقصه نیز خصولتی ها هستند، یعنی همانطور که انتظار می رفت بخش خصوصی واقعی از این طرح کمتر استقبال کردند.
او افزود: در مجموع آنچه مسلم است ما برای توسعه تجدیدپذیرها دیگر فرصتی برای آزمون و خطاها نداریم و باید هر چه سریعتر نسبت به توسعه این بخش شتاب کنیم. این موضوع باید در اکوسیستم زندگی ما جا باز کند، باید بستر مشارکت بیشتر آن فراهم شود. می توانیم یک روز را به عنوان روز ملی تجدیدپذیرها نامگذاری کنیم و هر ساله با فرهنگ سازی آن به رشد بیشتر آن کمک کنیم و یا در برنامه ریزی ها با ارائه تسهیلات کم بهره مردم را به مشارکت و استفاده از انرژی تجدیدپذیر تشویق کنیم تا علاوه بر کنترل مصرف برق و جلوگیری ها خاموشی ها از نعمت انرژی خورشیدی در کشور بهره ببریم.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :